3 vriendjes - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu 3 vriendjes - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

3 vriendjes

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

24 November 2012 | India, Salem

Geduldig wacht Vishwa op zijn kleine vriendje Rajkumar. Telkens weer. Want als Rajkumar aan de beurt is, duurt het wat langer voordat de voetbal weer richting Vishwa komt.
Pas sinds een paar jaar kan Rajkumar lopen. Door polio is zijn voetje vergroeid. En thuis wist zijn papa niet hoe hij hem moest helpen.
Maar nu kan hij meedoen met zijn vriendjes en is hij ook niet meer zo verlegen en bang om te worden uitgelachen.
Vishwa vindt het niet erg om op zijn vriendje te moeten wachten. Hij is gewend om te moeten wachten. Op toevallige voorbijgangers die hij van zijn ouders moest aanklampen voor geld. Dat was het enige waar hij goed voor was. Tenminste dat zei zijn vader altijd. Want hij is gehandicapt.
Nu hij al een tijdje op het project JET woont, weet Vishwa dat hij helemaal niet gehandicapt is. Ja, hij heeft wel een groeiachterstand en is erg klein en dun voor zijn leeftijd en ook heeft hij eczeem. Maar hij kan best wat!
Rajkumar is moe, maar vriendje Kasiwal staat al klaar om het van hem over te nemen. Kasiwal heeft maar één been. Toen hij 1,5 maand oud was en op een matje op de grond lag te slapen, viel er een lamp naar beneden die vlam vatte. Er was niemand in de buurt, waardoor Kasiwal zijn hele rechterbeen verbrandde. Zijn opa heeft toen, om het leven van zijn kleinzoon te redden, eigenhandig en zonder enige verdoving het been geamputeerd.
Leunend op een stok schopt Kasiwal met zijn enige voet de bal hard weg. Oei hij mist en valt hard op de grond. Met een big smile probeert hij het nog eens. En met resultaat….de bal is bijna niet te houden voor Vishwa.

Drie kids van JET…………………

• 24 November 2012 - 17:26

Monique:

Indrukwekkend stukje Annemieke en mooi om te lezen hoe goed het nu met ze gaat!

Succes en veel plezier daar! Monique

• 24 November 2012 - 17:35

Sonja:

Ha Annemiek,
    Wat een mooi verhaal weer! Heb net alle foto's bekeken. Leuk al die bekende koppies weer even te zien. Wat goed dat nu ook het computerlokaal in gebruik is. Jet blijft zich ontwikkelen, knap hoor hoe jullie dat met z'n allen voor elkaar krijgen!
    Geniet lekker verder daar!

• 24 November 2012 - 21:33

Janny Coenen-van Bussel:

Hartverscheurend zo'n verhaal! Kun je je hier helemaal niet voorstellen. Heerlijk dat er mensen zijn, die deze jochies een toekomst kunnen geven!

• 25 November 2012 - 11:59

Corry:

Hoi Annemieke
    Wat kan Je toch een verhaal vertellen,en wat moet Je trots op de kinderen zijn ,als Je ziet dat ze zo goed hun best doen,geweldig!!!
    geniet er van
    groetjes Corry

• 25 November 2012 - 18:52

YLA:

Mooi en indrukwekkend verhaal weer Annemieke. Blijven schrijven (ben in Sinterklaasrijm-stemming)!

• 26 November 2012 - 07:37

Petro:

En wij maar klagen over zorgpremies, keep up the good work girl.

• 26 November 2012 - 20:46

Jos Trommel:

Zeer aangrijpend ben enstig onder de indruk.

Gr. Jos Trommel

• 27 November 2012 - 11:50

Ninja:

Lieve Annemieke,
    Ik word helemaal stil bij het lezen van jou verhalen. Je laatste verhaal ontroerd me enorm, ik krijg er tranen van in m'n ogen. Wat is het erg wat de kids daar, zo klein als ze zijn, al mee hebben moeten maken. En wat is het mooi en ontroerend om te lezen hoe ze met elkaar omgaan, elkaar helpen, zo klein ergens al zo volwassen zijn en leven met wat hen is overkomen. Wat mogen we toch niet klagen zeg, iedere keer wanneer we klagen moeten we maar 's aan deze kindjes denken, dan dimmen we al een heel eind in en beseffen ons hoe goed we het hebben!
    Naast dit ontroerende verhaal vind ik het ook bijzonder om te lezen hoe JET is gegroeid. Naast dat het bizar en gek is dat het oude JET straks gewoon weg is, verkocht is, en niet meer bij JET hoort, is het ook zo mooi en enorm compliment voor jou, voor Kindia, en voor iedereen die daar bij betrokken is, dat JET uit deze erge armoede is. Wauw zeg, wat bijzonder, dat het doel dat je voor ogen hebt niet alleen een droom blijft maar ook echt werkelijkheid word, dat al het harde werken heeft geloond!!! Dat er nu een goede, mensvriendelijke, schone ;) en stevige bazis is gebouwd voor JET en haar kids!
    Over mijn bewondering en verwondering kan ik nog welo even door schrijven, maar zal me in houden ;)
    Annemieke en Clemy, heel veel plezier nog daar!
    Doe iedereen de hartelijke groetjes van mij,
    Liefs mij

• 27 November 2012 - 13:29

Desiree Brugmans:

Mooi om jouw verhalen weer te lezen! Het roept herinneringen op toen Lieke met je mee was.
    Sint heeft inmiddels een mooie actie op Zonhove gedaan en dat was een verrassing voor dit jaar.
    Goed dat je weer gegaan bent! Dank je voor je inzet en support!

• 27 November 2012 - 16:39

Sjoerd:

Hoi Annemieke en Clemy,

Mooi en ontroerend! Zeker weten dat iemand het verschil dus kan maken. Goed werk van stichting Kindia, iets om trots op te zijn.

En wij ons maar druk maken over klanten, werk en de aller daagse beslommeringen. Maar eigenlijk zijn dat niemendalletjes in vergelijking met de zorgen van deze ouders en deze jonge kinderen daar in het verre India.

Keep up the good work! En geniet van je tijd daar!

Wanneer is de Vierdaagse?

hartelijke groeten, Sjoerd en Jeanine