Een hele speciale Sinterklaasdag - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu Een hele speciale Sinterklaasdag - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

Een hele speciale Sinterklaasdag

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

04 December 2012 | India, Salem

Wat vonden ze het spannend! Onze mini-Sinterklaas en de zeven Zwarte Pietjes. Met pretoogjes stonden ze te wachten tot ik tot drie geteld had en ze zo hard als ze konden op de deuren mochten bonzen. En dat deden ze! Ik denk dat het in Nederland te horen was!

Een week geleden hebben we de kinderen al het Sinterklaas verhaal verteld met beeldmateriaal van dit feest in Nederland. Sindsdien klonk regelmatig de vraag: “Sister, Black Peter coming?”. Waarna ik natuurlijk deed alsof ik het ook niet wist.
Op 1 december was het zover. Na een ochtend waarin we met z’n allen een mooie Sinterklaas slinger knutselden en we trefbal en de stoelendans deden, werd het tijd voor een feestlunch! Chicken biriyani (voor de kenners)!
Terwijl Raja de boel na de lunch even bezig hield en vier meisjes een mooie dans deden, toverden Clemy en ik acht jochies om tot Sint en Pieten. Ragunath werd Sinterklaas. Sinds we een paar dagen geleden begonnen waren met het versieren van het lokaal met Sinterklaas slingers, begon hij zelf van allerlei creaties te knutselen: van rode vouwblaadjes maakte hij kleine mijters, hij tekende een mooie Zwarte Piet en van de plastic verpakking van de slingers en een rood-wit-blauw vlaggetje knutselde hij een Hollandse Sinterklaas mijter, waar hij vervolgens trots mee rond liep. Een echter Sinterklaas!
Na dus een hels kabaal gemaakt te hebben, stormden Sint met zijn Pietjes het lokaal binnen tot grote pret van de rest. Wat deden ze hun best! Pepernoten gooien (waren wel een beetje zacht na twee weken in m’n koffer te hebben gelegen) , twee jute zakken vol met cadeautjes rond sjouwen en vervolgens alle cadeautjes uitdelen. Ook Clemy en ik werden niet vergeten. Ik kreeg een fles heerlijke mangosap en Muruku (Indiase koekjes) en Clemy kreeg (Carlijn, niet lachen) vier kleine zakjes chips!

Na dit alles was het feest nog niet voorbij. Eén van de jongens die vorige jaar hier intern de 10e standard heeft afgerond, was met zijn ouders ook uitgenodigd op JET. Deze jongen, Sivasakthi, heeft niet de capaciteiten om verder te studeren. Maar onlangs heeft hij wel een korte stage gelopen in een winkel om een beetje te leren omgaan met geld. Raja heeft overleg gehad met zijn ouders en gelukkig geven deze mensen echt om hun zoon. De afgelopen weken is er hard gewerkt aan de bouw van een zeer eenvoudig winkeltje voor Sivasakthi. Samen met zijn moeder zal hij dit winkeltje gaan runnen en een inkomen hebben.
Ik mocht samen met de vader van Sivasakthi het winkeltje officieel openen en overdragen aan Sivasakthi en zijn moeder. De jongen was er beduusd van en wist dan ook geen woord uit te brengen. Het is echt een schattig winkeltje. Door vrienden van Raja en natuurlijk ook door Clemy en mij werden meteen de eerste inkopen gedaan. Nog wat onwennig probeerde Sivasakthi zijn winkeltje te runnen.

Als laatste was aan mij de eer om dan eindelijk het computerlokaal en de placement cell officieel te openen. De placement cell is een lokaal van waaruit een arbeidsbureautje gerund zal worden, zodat de kinderen een goede baan krijgen. Samen met Pietje Krishnaraj knipte ik het lintje door. Een officieel gebeuren allemaal met natuurlijk ook een dankwoordje. Van mij mag het allemaal wat informeler, maar tja….dit in India…..en ik had m’n woordje ook al klaar.

Het was een schitterende Sinterklaasdag!

• 04 December 2012 - 12:42

Sjoerd:

En alweer een feestdag er bij in India! Schitterend, hoe die kinderen er mee omgaan. Ook dit is weer een geweldig mooi verslag van jullie belevenissen en alle goede dingen die uit jullie werk voortkomen.

Ik zou trouwens Jose van de kantine ook wel eens met een grote kookpot hier buiten op de parkeerplaats willen zien staan om de lunch klaar te maken. Wat een andere wereld!

We lezen en zien dat het goed gaat! Fijn, maak er nog een mooie tijd van samen en geniet er van.

Trouwens is het geen idee om al jouw verslagen eens te gaan bundelen?
    (Niet Kuifje in Afrika, maar Anamika in India!)

groeten van Sjoerd en Jeanine

• 04 December 2012 - 12:46

Monique Van Uden:

Goed verhaal Annemiekske en ontzettend goed bezig daar, ben alweer benieuwd naar het volgende avontuur, geniet er nog van daar!!! Hier is het koud en morgen verwachten ze sneeuw, brrrr. Er wordt een schaatsbaantje gemaakt in het centrum van de stad en deze wordt op een Glow manier belicht, als je terug bent.....schaatsen dus haha.

Liefs Monique

• 04 December 2012 - 16:37

Joan:

Hoi Annemieke,

De avonturen houden maar niet op. Wat heerlijk, zeker voor de kinderen en wat zullen ze je missen als je weg gaat! Wie had dat gedacht, een Sinterklaasviering in India. It's a small small world, schiet er nu als liedje door mijn hoofd heen. Zo zie je maar wat goede inzet allemaal kan doen en teweeg brengt.
    Fantastisch hoor!
    Hier is het momenteel donker en heel, heel nat. Jakkes. Hollands op z'n breedst.
    Dus niet klagen daar qua temperatuur, dat kun je nog waarschijnlijk weken als je weer terug bent hier in Nederland. Geniet samen met de kinderen en met alles wat je meemaakt.
    Ook dat is een 'rijk' leven!

Hartelijke groetjes,

Joan

• 04 December 2012 - 18:43

Marion Van Der Sman:

Hoi Annemieke,

Het klinkt allemaal geweldig en geniet er maar van.
    Hier in Son zijn de kinderen ook hieperdepieper en ik ben blij wanneer de lieve, oude man weer naar Spanje vertrekt. Maar het blijft een gezellig en heel leuk feest voor de kinderen.
    Voor je het weet, sta je hier weer op een markt op school voor die lieve kinderen daar, dus genieten!

Groeten van Marion

• 04 December 2012 - 20:40

Misja:

Hoi Annemieke,

Ik vind het erg leuk om je reisverhalen te lezen! En zo te lezen heb je het erg naar je zin en doe je vooral heel veel goede dingen voor de kinderen daar! Echt super!!!!
    Ook dat je een sinetrklaasfeest voor ze hebt georganiseerd, echt erg leuk.
    Ik hoop dat je de komende tijd nog veel goede dingen kan doen daar.

Groetjes, Misja

• 05 December 2012 - 20:29

Bas:

Wouw! Zit er tegenwoordig ook al een uitzendbureau in het pakket? Echt geweldig! zo wordt er echt aan de toekomst gewerkt. Prachtig om te horen weer Mieke.

Geniet er nog van daar!

Groeten,

Bas

• 06 December 2012 - 19:11

YM:

Hai,

Mooi dat Sinterklaasfeest in India, maar ook hier is het weer een heel fijn feest geweest. Sinterik, Sint Antonius en Sint Franciscus hebben weer geweldig hun best gedaan, samen met een heel enthousiaste groep Zwarte Pieten. Mooi bedrag binnengehaald.

Groetjes en bereid je voor op een enorm temperatuurverschil !!!! 't Wordt hier koud de komende week. Volop sneeuw en wind. Kun je je nu vast niet voorstellen!

Groetjes

• 07 December 2012 - 17:22

YLLS/YBN:

Wat een geweldig verhaal weer zus! Leuk om te zien dat de kids daar ook zo hebben kunnen genieten van het Sinterklaas feest!
    Hier hebben we het ook weer gehad met een mooi bedrag als eindresultaat!

Clemy, ik kon het toch niet laten om te lachen bij het zien wat jij als cadeau hebt gekregen....ze kennen je daar nu al, en dat in zo'n korte periode haha geweldig!

Geniet nog even van jullie laatste weekje!
    Wij genieten vast van de sneeuw....brrrrr vannacht mogelijk -14!!!

Xx YLLS/YBN

• 08 December 2012 - 09:30

CORRY:

Hoi Annemieke

Geniet nog van jullie laatste week en dan weer naar huis,
    een hele goede terugreis

groetjes Corry