India Vierdaagse van start! - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu India Vierdaagse van start! - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

India Vierdaagse van start!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

09 December 2012 | India, Salem

Goed voorbeeld doet volgen, toch? Gisteren zijn onze kids gestart met het lopen van de Vierdaagse. Straks in juli zijn wij (en jullie?) aan de beurt om in Nijmegen vier dagen lang 40 km te gaan lopen. Voor deze kids, want we hopen natuurlijk een mooi sponsorbedrag binnen te halen.
Overdag is het hier veel te warm om te lopen, maar tegen een uur of vijf is het goed te doen. Allemaal liepen ze mee, zelfs de kids die helemaal niet kunnen lopen. In onze mooie nieuwe tenue (waarin Clemy en ik het al heel erg warm hadden nog voor we begonnen waren!), kon Vierdaagse dag 1 beginnen. De kinderen waren in drie groepen verdeeld. Mani, Ananthan en Logesh kunnen niet lopen, maar al schuifelend en rollend en luid aangemoedigd door de rest, haalden zij na een ‘rondje klaslokalen’ de finish. Tenminste dat deden Mani en Ananthan. Logesh wilde persé met groep 2 meedoen, die de korte afstand zou gaan lopen. Met behulp van een kleine houten rollator kon hij dat best, vond hij.
En ja hoor, samen met zijn vriendjes die allemaal met moeite kunnen lopen, bereikte Logesh na twee rondjes op het project de finish. Krishnamoorty finishte met een big smile als eerste!
Groep 3 liep de langste afstand (een kilometer of 4). We liepen een mooie route rondom het JET terrein. De plaatselijke bevolking vond ons uitje wel vermakelijk, de waakhond van de buren iets minder.
Vanavond staat Vierdaagse dag 2 op de planning. De kids vragen ons nu al wanneer we gaan beginnen, ze hebben er al weer zin in!

Behalve de Vierdaagse hebben we niet heel veel meer op de planning. Het meeste is gedaan.
Ik heb veel met Raja en Josephine gesproken over de status en de toekomst van het project en de samenwerking met Kindia. We zijn het eens, het komende jaar zullen we ons focussen op de bouw van het tehuis, zodat scholing en het woongedeelte van elkaar gescheiden zijn. Daarna is het van belang dat er een praktijklokaal en bibliotheekje worden gebouwd. Eén van de nieuwe regels van de regering is dat studenten van de 10e standard tegenwoordig op school ook praktijkexamens af moeten leggen. Daarom moet een school (en dus ook JET) voorzien in een praktijkruimte. Een zelfde eis wordt er ook gesteld met betrekking tot een kleine bibliotheek.
Zodra de bouw van het tehuis en de twee lokalen zijn gerealiseerd is het aan Raja om dit project in de nieuwe opzet goed te laten draaien. Er zal plaats zijn om meer kinderen te kunnen gaan helpen. En het is belangrijk dat de 1-op-1 sponsoring de komende jaren resultaat laat zien. De eerste resultaten zijn met Nirmala en Sivasakthi al geboekt, maar dit betrof een korte naaiopleiding en een winkelstage. Over een aantal jaren zullen Xavier, Mala en Saratha hun diploma’s halen.
Met Mala en Xavier heb ik hierover gesproken. Met Mala heb ik het vooral gehad over hoe standvastig zij is geweest in het willen doen van deze studie. Haar moeder en broer hadden andere plannen met haar. Mala kwam echter in opstand, is zelfs in hongerstaking gegaan en uiteindelijk heeft ze hiermee de goedkeuring van haar moeder ‘afgedwongen’ om haar studie te voltooien en daarna op JET te mogen gaan werken als lerares. Een dapper meisje is het, onze Mala.
Xavier studeert Engineering en op mijn vraag of hij JET na het behalen van zijn diploma en het vinden van een baan, een beetje zou willen blijven helpen, antwoordde hij: “Sister, no small helping, me big helping!
Pattathal is één van de oud-studenten van JET. Dat was voordat ik met JET in aanraking kwam. Na haar tijd op JET had ze een basis waarmee ze verder kon. Na een korte opleiding (DTP) vond ze een redelijke baan. Drie jaar heeft ze daar gewerkt, alvorens ze haar baan opgaf en naar JET kwam om iets terug te doen en les te geven. JET kan haar geen goed salaris geven, maar alleen voorzien in onderdak, voedsel en een kleine vergoeding voor andere kosten. We willen haar graag volgend jaar opnemen in de 1-op-1 sponsoring. Ze zou dan een opleiding BA English kunnen doen, zodat ze ook de hogere klassen op JET les kan geven
Naast Pattathal zullen we ook nieuwe sponsors nodig hebben voor de nieuwe studentjes Deenraj, Aravindan, Vijayakumar en Parthiban. Voor ongeveer € 35,- per maand kunnen deze kinderen een goede studie gaan volgen en een kans hebben op een goede toekomst. Mocht je interesse hebben, dan hoor ik t natuurlijk heel graag!
Nou, t is al weer lunchtijd en dan gaan we eens kijken of we nog wat herstelwerkzaamheden aan de mozaïekbankjes kunnen verrichten.

Groetjes, Annemieke

• 09 December 2012 - 11:46

Rik Vangangelt:

Nou, dat zal wat zijn, zo'n hitte vierdaagse! Wel super leuk joh, dan lopen de kids straks ook een beetje mee hè ;) En die sinterklaas, wat een super leuke foto's. Zo te zien heb jullie er een mooi verblijf van gemaakt :)
    Van wie zijn die twee kleine meisjes eigenlijk? Dochters van de kok of nieuw op JET?
    Veel groetjes aan Raja, Jose en de hele familie en natuurlijk aan de kids!
    xx Rik

• 09 December 2012 - 12:00

Annemieke Van Den Broek:

Rik, het ene meisje is Susie, het dochtertje van Raja en Jose en het andere meisje is Flora, dochtertje van Joy (zus van Raja).

• 09 December 2012 - 16:22

Sjoerd:

Goed bezig daar! Geniet van je laatste week daar. Ennuh, heb je toch nog een beetje getraind voor de vierdaagse! (pas alleen goed op voor die waakhonden!) Mooi dat de kids altijd enthousiast zijn over wat jullie met ze ondernemen.

• 09 December 2012 - 19:03

Linda:

Hi annemieke,

leuk zo op de hoogte te blijven van je avonturen en alle goede initiatieven ! Bijzonder om te zien hoe je je zo hard blijft inzetten.

Groetjes uit Spanje

• 09 December 2012 - 19:28

Claudia:

Jaaaa, GO GO GO!! Woehoeeee.. (Ik moedig jullie graag even aan! ;))

Geweldig dat het allemaal zo goed gaat, en dat er weer nieuwe studenten komen. Wellicht moet ik met mijn familie maar is rond de tafel gaan zitten.

Geniet nog van jullie tijd en we kletsen bij als je terug bent :)
    xx

• 10 December 2012 - 08:29

Harald:

mooi om te zien dat jullie je daar zo heerlijk vermaken :)
    wel vreemd dat jullie niet gewonnen hebben; twee van die lange latten en allebei (weer) supergezond, haha
    veel plezier nog