3 dagen Pondy - Reisverslag uit Pondicherry, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu 3 dagen Pondy - Reisverslag uit Pondicherry, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

3 dagen Pondy

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

31 Juli 2016 | India, Pondicherry

Terug naar waar het ooit allemaal begon…..Don Bosco Boys Home in Puducherry. Samen met Arianne woonde ik daar in 2003/2004 een halfjaar. Ik ken er, behalve conciërge George en timmerman Anthony niemand meer. De sfeer was ook erg anders. Geen tientallen jongetjes meer rennend door de gangen en een extra schoolgebouw erbij waarvoor ons speeltuintje plaats had moeten maken.
Dit was één van de bezoekjes die we brachten in Puducherry. Het volgende adres dat we aandeden was Jwala Home (http://www.jwalahome.org/), een tehuis voor geestelijk gehandicapte vrouwen waar Hans en Sonja al jaren hun hulp verlenen. We hadden nog wat knuffels over en konden deze dames ook blij maken met elk een knuffel. Sommigen waar er eerst wat bang van maar al gauw werd er flink geknuffeld.
Tot slot brachten we ook een bezoekje aan MG Home Albert, een bejaardentehuis gerund door Royal (https://www.facebook.com/profile.php?id=100008810262797&fref=ts). Weer zo’n andere doelgroep! Prachtig om te zien hoe leuk de begeleiding en Royal met deze mensen omgaan en hoe dankbaar ze zijn. Het is schrijnend om de veelal afschuwelijke achtergronden te horen. In India is het zo dat de familie voor de ouderen zorgt. Maar in sommige gevallen is dat toch anders gelopen waardoor een oudere op straat belandde. De straat, prostitutie, aan het lot overgelaten……

We sliepen in een hotel aan de boulevard van Pondy. Balkondeuren open, uitzicht op zee en met een mocktailtje mensen kijken. Hoe relaxer kun je het hebben!
Dag 2 in Pondy was onze shopdag. Veel inkopen gedaan, met name voor de Kindia-kraam. Op de jaarmarkt van Son en Breugel op 4 september is dus weer van alles te krijgen, rechtstreeks uit India!
Op de boulevard werden we aangesproken door een familie waarvan de kinderen heel erg graag eens met blanken op de foto wilden. Dit opende een gezellig onderonsje met nog veel meer foto’s.
Op de 3e en laatste Pondy dag kwamen de kids van JET al vroeg met 2 busjes naar ons toe. Een rit van zo’n 4 uur, maar dat is in India een korte reis en voor de kinderen geen enkel probleem. Pogoland stond op de planning! En waterpretpark, veilig voor ook onze kids, met en zonder handicap. Omdat er verder bijna geen bezoekers waren, werden we door de medewerkers flink geholpen en was er alle tijd bij elke attractie. John Peter, de broer van Josephine heeft prachtige beelden gemaakt en is daar nu een film van aan het monteren. Zodra deze af is, plaats ik ‘m op facebook.
De kinderen genoten zo……. van de botsauto’s, het minischip, het minireuzerad, de draaimolens tot aan de vele waterattracties. Vooral de brede lach van Danoesch, het 6-jarige halfbroertje van Priya en Madesh is me bijgebleven. Maar ze genoten allemaal, ondanks dat sommigen de hele boel bij elkaar gilden (Priya had wat hoogtevrees, maar wilde niets missen en ikzelf toen de ‘speed’ knop van het minireuzerad wel erg hoog gezet werd waardoor ik bijna m’n schuitje uitschommelde) of een beetje misselijk werden en moesten overgeven. Mocht de pret niet drukken, ik heb geen tranen gezien, alleen maar vrolijke en verwonderde koppies.

Beelden zeggen nog meer dan woorden, dus ik ga snel ook wat foto’s plaatsen.

Groetjes, Anamika

• 31 Juli 2016 - 11:03

Wilma:

Weer een mooi stukje van je belevenissen. En je hebt de kinderen weer een heerlijke dag laten beleven, dit vergeten ze waarschijnlijk nooit meer.

• 31 Juli 2016 - 11:13

Monique:

Hoi Miekske,

zo ik heb even de schade ingehaald en alles gelezen tot nu toe, je hebt weer veel meegemaakt en gezien, prachtige ontroerende en meeslepende momenten en natuurlijk weer zeer goed beschreven op een manier dat je het ook allemaal voor je kan zien, een schrijftalent ben je :-).

Ik hoop voor je dat je oren het weer gaan doen en wens je een fantastisch mooie laatste week toe,
    heel veel liefs uit Eindhoven haha,
    Monique xxx

• 31 Juli 2016 - 12:02

Mieke:

in India hebben de mensen altijd kleurrijke kleding aan dan krijg je zo'n mooie foto's samen met
    kleurrijke herrinneringen die nog lang bij blijven

• 31 Juli 2016 - 16:58

Sonja:

Ha Annemiek,
    Wat een leuke en vrolijke foto's! Geniet nog volop de komende week!

• 01 Augustus 2016 - 06:26

Joan:

Hoi Annemiek,
    Weer onder onvergetelijke tijd. Niet alleen voor jou, maar ook voor de kinderen. Het zal ook voor beide partijen moeilijk zijn wanneer je weer weg gaat. Maar tot die tijd, geniet nog lekker en veel plezier.