Sloop van het oude JET - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu Sloop van het oude JET - Reisverslag uit Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

Sloop van het oude JET

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

20 November 2012 | India, Salem

Een jaar geleden is het dak van het oude kleine onderkomen van dit project tijdens een hevige storm ingestort. Gelukkig waren de kinderen toen al lang over gehuisd en is er niemand van de familie gewond geraakt. De ouders van Raja (directeur van JET) woonden nog altijd in dit schuurtje.
Door dit ongeluk is de familie eens goed gaan nadenken over de toekomst van dit schuurtje en het kleine stukje land eromheen. In deze conditie was het niet te verkopen en dus kwam het plan het dak te vernieuwen. Met hulp van Kindia en een lening bij de bank hebben ze zelfs nog meer kunnen doen en een prachtige verbouwing gerealiseerd. Op korte termijn zal dit ‘oude’ JET verkocht gaan worden.
Afgelopen zondag werd het verbouwde huis officieel geopend. Zo gaat dat hier, vrienden en bekenden worden uitgenodigd en de belangrijkste aanwezige mag t lintje doorknippen. Vervolgens stroomt iedereen al biddend en zingend naar binnen om het huis te bekijken. Wij hebben maar even afgewacht en zijn na afloop even rond gelopen.
Dit alles was voor mij heel vreemd en degenen uit Nederland die het oude JET nog in hun geheugen hebben, zullen net zoals ik mixed feelings hebben. Het is prachtig natuurlijk dat deze mensen dit onderkomen met winst kunnen verkopen. En de kinderen hebben het veel en veel beter in het nieuwe onderkomen. Daar doen we het immers ook allemaal voor. Maar het te kleine vervallen schuurtje waar het overleven was met z’n allen, had ook z’n charme. Dáár werd ik geraakt door de armoedige omstandigheden van deze familie en de kinderen en dáár is de samenwerking met deze lieve mensen begonnen. Weg is het nu, plaats gemaakt voor een prachtig goed verkoopbaar nieuw huis. En de kinderen en familie hebben een toekomst op het nieuwe project, een paar kilometer verderop. Met het slopen van het oude schuurtje is er voor mijn gevoel een definitief einde gekomen aan de armoedige omstandigheden waarin ik deze mensen 6 jaar geleden aantrof. Hoe mooi is dat……

De buschauffeurs staakten gisteren waardoor onze drie studenten Mala, Xavier en Saratha vandaag niet naar college konden. Geen nood……we starten gewoon meteen met de eerste Office Word les. En dat was erg leuk. Geen van allen hebben ooit met de computer gewerkt en zelfs het bewegen van de muis over het scherm bleek al een hele opgave. Xavier leerde erg snel en verbaasde ons door na de les nog een kleine Word-briefje aan ons te schrijven. De meiden waren nog wat bang om fouten ze maken, maar dat komt ook wel goed.

Gisteravond en vanmiddag heb ik met Raja en Josephine de eerste gesprekjes gevoerd over de samenwerking van Kindia en dit project (JET). En dan met name over de huidige status en wat we in de toekomst samen willen bereiken. Na fase 1 (de aankoop van het land en de eerste nieuwbouw) en fase 2 (zelfvoorzienend worden) hebben we nu fase 3 bereikt. In fase 3 staan de bouw van 2 lokalen en een tehuis gepland. De 2 lokalen zijn reeds gerealiseerd, voor de bouw van het tehuis zijn al behoorlijk wat materialen aangeschaft, maar hebben we nog zeker zo’n € 30.000 nodig.

De dag zit er alweer bijna op. Time flies when you’re having fun! Zo meteen gaan we de kids nog het Sinterklaas verhaal vertellen, zodat we er met z’n allen naar toe kunnen leven. Want op 1 december hebben we hier een heuse Sinterklaasavond gepland! Met een dansgroepje, 7 kleine Zwarte Pietjes en natuurlijk een zak vol cadeautjes!

• 20 November 2012 - 15:01

Yls:

Lief zussie en nichje, wat fijn dat het zo goed gaat en wat goed dat je zo zichtbaar kunt zien waarvoor je dit alles doet! Supertrots ben ik er op als ik dit alles lees!
    Geniet er vooral maar van!!!!

Dikke kus van je (zieke) zus! ;)

• 20 November 2012 - 15:05

Meeke:

Hoi Mima!

Mima, Sinteklaas heeft cadeautjes voor jou bij oma gebracht, wel 2!!! Ik heb ze mee naar huis genomen en verstop ze voor Jesper want die scheurt nu alle cadeautjes die hij vindt open haha!!

Ga je de kindjes vertellen ovr de Sinterklaas? Komt die dan niet bij de India-kindjes? Dat is wel jammer hoor! Mama weet het eigenlijk niet zegt ze....!????

Nog maar 3 weekjes en een beetje he??

Ik mis je mima!!!
    En Jesper zegt nog steeds Caca en als we vragen waar Mima is zegt ie 'weg'! 'Auto'! Hij snapt er nix van!!!

Dikke kus!! Ook voor polletje Piekhaar!!!

• 20 November 2012 - 16:49

Evi Van Tiel:

Hoi Annemieke,

Wat super om te zien wat jullie allemaal al hebben gedaan! Wat en geweldig resultaat!
    Ik kan me voorstellen dat het soms met gemengde gevoeld is, maar weet wel dat je razend trots mag zijn op wat je hebt bereikt. Geniet van je tijd daar.

Groeten Evi

• 20 November 2012 - 18:42

YLLS:

Ha MBBS & MLN!

Ik herken het bijna niet meer terug! Wat is het ontzettend mooi zeg! Met die bomen, die extra lokalen, echt geweldig om deze vooruitgang (in eigenlijk zo'n korte tijd weer) te kunnen zien!

Leer de kinderen in Word maar brieven typen naar Nederland! Dan kan je ze mailen en mailen we vanuit hier wel berichtjes terug!!

Ben jaloers.......jullie daar....ikke hier!

XXX voor jullie allebei! YLLS/YBN

• 20 November 2012 - 19:09

Sjoerd:

Wat een progressie is er gemaakt, wat zul je trots zijn!
    Leuk om de vooruitgang zo zelf te kunnen bekijken en meemaken en je zit toch ook nog boordevol nieuwe toekomstplannen. Nou we zullen met de Vierdaagse alvast een steuntje in de rug gaan geven, want als ik het zo lees is er nog steeds veel geld nodig. Geniet van jullie tijd daar, veel plezier en blijf gezond.

Sjoerd en Jeanine

• 20 November 2012 - 21:15

Claudia:

Hoi Annemieke!

Wat ziet JET er prachtig uit met de prachtihge groene boompjes ervoor. En wat is het huis mooi! Inderdaad moeilijk afscheid nemen van het huis met de eekhoorn, maar op naar een goede nieuwe start op de nieuwe locatie voor de hele familie.

Wat prachtig dat de kinderen het leuk vinden om op de computer bezig te zijn. Over een paar jaar dan kunnen ze niet meer zonder ;) En hoe is het met Anbu? Kan hij al praten of komt er nog steeds niets uit? Geweldig om te zien dat hij nog steeds aanwezig is :)

Nou geniet ervan! En groetjes aan de familie en de kinderen!

• 20 November 2012 - 22:17

Nettie:

Ha Annemieke, wat ziet het er prachtig uit: de boompjes bij de bankjes, de nieuwe lokalen, het nieuwe oude JET! Is het gastenhuisje nu ook weg? Lijkt me echt wel slikken hoor! Maar ook wel heel prachtig dat het oude JET op deze manier ook weer iets gaat toevoegen aan hun nieuwe plek.
    Hoe is het trouwens met de grote apenboom aan de overkant? Veel plezier. XX

• 21 November 2012 - 09:56

Susan Van Der Sman:

Hoi Annemieke!

Ik herken het bijna niet meer terug, wat een verschil! Maar het ziet er fantastisch uit!
    Ontzettend leuk om het zo nog allemaal te kunnen volgen.
    Nog veel plezier en succes daar en ik blijf je verhalen volgen.

Groetjes Susan

• 21 November 2012 - 14:22

Petra:

Hoi Annemieke,
    Goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Wat een omschakeling weer, maar redelijk vloeiend deze keer. Gelukkig maar. De zenuwen inmiddels weg? Ik wens jou en je nichtje een paar geweldige weken en hoop dat je weer wat stappen kunt zetten daar in het project.
    Groetjes van Petra