Evaluatiedagen - Reisverslag uit Pondicherry, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu Evaluatiedagen - Reisverslag uit Pondicherry, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

Evaluatiedagen

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

08 Augustus 2009 | India, Pondicherry

Zo hehe, eindelijk wat foto’s op de site kunnen plaatsen (zie ook mijn vorige bericht). Geeft jullie wat weer beeld!

Dit stukje schrijf ik vanuit Puducherry, waar we sinds eergisteren weer allemaal bij elkaar zijn. We hebben een evaluatierondje gehouden waarin iedereen zijn of haar ervaringen van de 10 dagen op een project vertelde. Iedereen had veel te vertellen en diverse tips werden uitgewisseld.
Gisteren zijn we er een dagje op uitgeweest, naar Mahablipuram, tegenwoordig Mamalapuram genoemd. Een stadje met vele tempels gehouwen uit rotsen. Ik ben er al diverse keren geweest, maar nog nooit had ik te voet de route langs de verschillende tempels gelopen. Een leuke ervaring, ondanks de hitte. Bij het restaurantje waar we ‘s middags wat aten, probeerde de ober ons op slimme wijze te veel geld afhandig te maken. Op de menukaart stonden bijvorbeeld “ fish fingers” voor 100 roepie. Toen ik vroeg of dat graatloos was, zei hij dat dat niet zo was, dat er dan 50 roepie bij zou komen. Vervolgens liet hij ons zien wat we dan wel kregen voor hetgeen zogenaamd op de kaart zou staan……….rauwe vissen…….maar wel vers! Mooi niet dus, na enig “geruzie” kregen we toch voor 100 roepie enigszins graatvrije “fish fingers”.

Vanmorgen zijn we gaan zwemmen bij Albert, ons contactpersoon mocht er iemand ziek worden. Wat woont hij hier prachtig! Een aantal kilometer buiten het centrum van Puducherry, aan de zee. Hij heeft een grote tuin met een zwembad.
Op Jwala Home hebben we ‘s middags met z’n allen gegeten en wat tijd met de meiden van dit project doorgebracht. Op dit moment zijn Eefje, Lieke, Carlijn, Roel en Lorenzo naar de bioscoop om een echte Bollywood film te kijken en zitten Evi, Ninja, Claudia, Rik en ik te internetten.

Gelukkig kunnen we nog steeds zeggen dat alles met iedereen goed gaat. Toch heb ik het leidinggeven aan een groep jongeren misschien wat onderschat. Voor Eef en mij is het niet de eerste keer dat we in India zijn, we kennen de cultuur en de jongeren kunnen met al hun vragen altijd bij ons terecht. Dat doen de meeste ook wel. Het moeilijke vind ik vooral dat we bijna geen spontane terugkoppeling krijgen. Als we vragen hoe het gaat of als we zien dat iemand zich niet goed voelt, dan zijn de jongeren open, maar Eef en ik vragen ons vaak af of de georganiseerde uitjes leuk worden gevonden, of dat we de jongeren vrij genoeg laten of juist vaker moeten bellen. Ik merk dat het veel energie kost om van alles te organiseren, veel te reizen om iedereen te bezoeken en niet te weten of dat het gewaardeerd wordt. Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat het goed is en dat we het anders juist wel te horen krijgen.

Morgen gaan we weer uiteen. Eef en ik gaan met Claudia en Rik naar JET. Wij weten hoe we er per bus moeten komen, zodat Raja ze niet op hoeft te komen halen en lekker thuis kan blijven.



  • 08 Augustus 2009 - 17:03

    Bas:

    Hallo Mieke!

    Leuk van je te horen! Ik weet zeker dat je inzet gewaardeerd wordt. Iedereen is nu zo druk met het in India zijn, al die nieuwe indrukken en een totaal andere omgeving. De "reisleiding" verdwijnt dus een beetje naar de achtergrond. En dat is nou nét het teken dat iedereen naar z'n zin heeft!

    Keep up the good work!

  • 08 Augustus 2009 - 18:10

    Josette:

    Beste Annemieke

    Ik lees je reisverslagen ze zijn altijd zeer leuk.
    Het is fijn dat je daar zo'n goed werk levert.
    Ik hoop dat je nog veel meer kunt bereiken daar ik wens je dan ook alle geluk toe.

  • 08 Augustus 2009 - 18:40

    Sjoerd:

    Hey Annemieke,
    Maak je maar geen zorgen, ik weet zeker dat het super gewaardeerd wordt wat je allemaal doet. Ik merk uit de reakties als Rik belt of mailt, of zelfs als je hun verslagen leest dat ze de tijd van hun leven hebben. En voor de thuisblijvers is het ontzettend fijn om te weten dat jij en Eef deze jongeren onder jullie hoede hebben, want ik ken je goed genoeg om te weten dat er dan bijna niets mis kan gaan! Succes nog met alles en geniet van je tijd daar! want voor je het weet is het weer voorbij.

  • 08 Augustus 2009 - 18:55

    Zusje:

    Hi Zussie, ja zoals ook wij toen destijd totaal overrompeld en niet altijd even enthousiast waren, zo zal dat bij deze jongeren ook wel zijn...zoveel, zo warm, zo mooi maar ook zo anders en zo wennen dat je niet altijd je enthousiasme kunt en wil uiten. Voor jou is het al zo 'thuis' en herkenbaar en gewoon, kleine dingen die jou al niet meer opvallen zijn voor de rest nog zo indrukwekkend. Ik snap die koele reacties en terughoudendheid wel maar weet ook zeker dat het absoluut niet aan jullie ligt... Jullie zijn er, en dat weten ze, als ze jullie nodig hebben maar ook voor de spontane 'zomaar-verhalen' maar ook hier in Nederland worden juist de positieve dingen zo vaak niet benoemd. Volg gewoon je gevoel en je hart dan blijft het ook de komende 2 weken nog zo goed gaan als de afgelopen weken, er zijn alleen maar positieve reacties volgens alle thuisfronten!

    Geniet, geniet, geniet en maak je niet druk, nergens voor nodig en straks is het voorbij...

    Dikke kus van een zus (en nichtje) die je
    mis(t)(sen)!

  • 09 Augustus 2009 - 09:00

    Wim:

    Hallo Annemieke,

    Ik sluit me aan bij Bas.
    Groetjes en tot snel.

  • 09 Augustus 2009 - 18:42

    Wilma:

    Hoi Annemieke

    Ik ben er weer even voor gaan zitten om je berichtjes te lezen. Weer veel nieuwe en andere ervaringen voor je. Jou kennende kun je vast je enthousiasme en liefde voor "jouw kids" overbrengen op de andere reisgenoten. Vertrouw daar maar op. Ik wens je nog een fijne tijd.
    Weet je inmiddels al iets meer over Jeyakodie? Ik ben heel benieuwd of je invloed op haar pa hebt. Succes ermee.

    Wilma en Peter

  • 09 Augustus 2009 - 20:03

    YM:

    Hai Mieke,

    Marlies was me voor met haar reactie, dus hoef ik je niet meer te vertellen hoe wij er hier over denken. Vijf jaar geleden verging het ons eigenlijk hetzelfde... wij hebben, ieder op onze eigen manier India beleeft. India geeft zoveel nieuwe indrdukken die verwerkt, opgeslagen en onthouden willen worden. Terugkijkend konden wij onze gevoelens pas goed onder woorden brengen, maar we hadden het geen van allen willen missen, dus ...
    neem van ons allemaal aan: jij en Eef

    xxx

  • 09 Augustus 2009 - 20:04

    YM:

    ...doen het geweldig !!!

    :-)

  • 11 Augustus 2009 - 19:45

    Yya:

    Hoi Annemieke,
    Ik herken je gevoel van " doe ik 't wel goed", maar geloof me, volgens mij heeft iedereen 't zo druk met alle nieuwe indrukken tot zich te nemen, het de kinderen naar de zin te maken, het genieten van alles wat ze meemaken. Een schouderklopje voor de "leiding" komt heus achteraf als jullie weer thuis zijn. Geniet er zelf ook van, jullie verhalen en foto's spreken weer boekdelen. Prachtig werk!

  • 14 Augustus 2009 - 12:31

    Erik En Desiree:

    Hoi Annemieke,

    Je doet het super! Geef de jongeren de tijd om de indrukken te verwerken. Het komt wel ibewondering voor de tijd en energie die jij en Eef in dit project steken. Als we de verhalen van Lieke lezen, lezen wij door de regels heen dat zij alles erg waardeert en fijn vindt. Ze zal echter bij thuiskomst pas alles kunnen plaatsen. Misschien de andere jongeren ook. Houd je haaks. Ook wij zijn trots op jullie als leiding!!
    Hartelijke groet,

    Erik en Desiree

  • 17 Augustus 2009 - 21:50

    Anne:

    Hoi Annemieke,

    Iedere reis naar India is weer anders en ik kan me voorstellen dat deze reis helemaal anders is omdat je toch een beetje verantwoordelijk bent voor de jongeren. Maar jullie hebben je zo goed voorbereid en ik weet dat je het kunt!
    Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij...

    Veel liefs
    Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Kindia groepsreis

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2009

Een vruchtbaar laatste weekje

13 Augustus 2009

India en ik

08 Augustus 2009

Evaluatiedagen

04 Augustus 2009

Veel gereis!

27 Juli 2009

De eerste dagen
Annemieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 83210

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Op naar India - deel 15!

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Anamika in India deel 11

27 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Reis 10!

08 Februari 2014 - 08 Maart 2014

Geertje en Annemieke naar India

15 November 2012 - 14 December 2012

India deel 8!

10 Januari 2011 - 08 Februari 2011

Kindia in beeld 2011

23 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Kindia groepsreis

Landen bezocht: