Aangekomen op JET - Reisverslag uit New Delhi, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu Aangekomen op JET - Reisverslag uit New Delhi, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

Aangekomen op JET

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

04 December 2007 | India, New Delhi

Nainar Palayam…..een afgelegen dorpje ergens in de binnenlanden van Zuid-India. Wat doet dat blanke meisje hier? Waar komt ze vandaan? Wat eet ze? Spreekt ze Tamil? Dat vraagt de plaatselijke bevolking zich hier af. Ze schromen dan ook niet om me minutenlang ongegeneerd aan te staren. Gewend aan deze gewoonte, staar ik gewoon net zolang terug.
Toeristen komen hier niet en dat is nu juist zo uniek. Meeleven met Indiers in een klein en arm dorpje. Wie maakt dat nu mee? Ikke en daar geniet ik van.
Het project JET ligt in een rustig straatje en bestaat uit een klein vervallen gebouwtje waar Raja, Josephine, zijn ouders en zusjes en bijna 40 jongens en meisjes, waarvan de meesten een handicap hebben, wonen. Door het straatje kuiert regelmatig iemand met wat geiten, lopen zo nu en dan wat koeien en in de bomen zie ik aapjes.
In een klein bijgebouwtje slaap ik. Ik heb alles wat ik nodig heb: een bed, een toilet, ruimte om de spulletjes voor de activiteiten met de kinderen kwijt te kunnen en ’s nachts een waakhond(je) voor de deur die regelmatig flink tekeer gaat. Alleen wat kleine ongemakjes: de stroom valt vaak uit, iedere dag wel een paar uur, voor toiletpapier moet ik een paar uur reizen, de wasmachine bestaat hier uit een waterpomp, een emmer, een stuk zeep en mijn handen en het stikt hier van de muggen.

Na een rit van 5 uur (vooraf zei men dat het 2,5 uur zou duren, maar natuurlijk moest er weer eventjes gestopt worden, omdat er ergens nog wat werk gedaan moest worden...... een uur lang!) kwamen we vrijdagavond aan op JET. Ik werd enthousiast door de kinderen begroet. Sommigen nog wat verlegen, want zo’n lang en wit meisje is toch wel een beetje eng!
’s Avonds heb ik de glow-in-the-dark armbandjes uitgedeeld. De kinderen vonden het prachtig!
Zaterdag vertrokken Raja, Josephine en ik alweer vroeg naar Trichy. Ik keek er al dagen naar uit om ‘mijn’ Indiase familie weer terug te zien. Na een 3 uur durende busrit werd ik met ‘hello, my child!’ ontvangen door vader Selvam. Aangekomen in hun nieuwe huis was ook het weerzien met moeder Annamal erg leuk. Ze spreekt geen woord Engels, maar met simpel Tamil kan ze me best wat duidelijk maken. Zoon Patrick was er niet, want hij woont in Chennai en dochter Brigit was aan het werk. Hondje Mickey was in het begin niet zo blij me terug te zien, ze blafte en gromde, maar nu zijn we weer de beste maatjes. Op het platte dak van hun huis hebben Raja, Josephine, Rajasekar en ik gezellig bijgebuurt. In Nederland doe je dat ergens in een kroeg of op een terrasje, hier ga je gewoon op een dak zitten. Maar het is net zo gezellig!
Zondagochtend heb ik met Rajasekar bij de familie doorgebracht. Ik voel me er weer heerlijk thuis, kan lekker mezelf zijn en ben even niet die rare blanke. ‘s Middags zijn Raja, Josephine, Rajasekar, Brigit en ik gaan shoppen in Trichy. De meiden hadden bedacht dat het wel leuk zou zijn om alledrie dezelfde sari te kopen. Ik draag ze tot nu toe nooit, omdat ik ze letterlijk en figuurlijk nogal ingewikkeld vind en ik me er niet in kan bewegen. Maar met kerstmis vinden ze toch dat ik eraan moet geloven! De mannen vonden dat we er veel te lang over deden en ploften al snel op een stoel neer. Waarom geen keuze kunnen maken, dan weer naar een andere winkel en uiteindelijk voor het eerste kiezen? Geen verschillen met shoppen in Nederland dus!
Aan het eind van de middag hebben we weer de bus terug naar JET genomen. In deze bus werd ik zo op en neer geschud dat mijn mobieltje uit mijn broekzak viel. Gelukkig had ik m alweer snel gevonden, helaas kwam ik er in de volgende bus pas achter dat ik een deel van het omhulsel van het mobieltje kwijt was. Beetje balen, maar gelukkig heb ik voor de zekerheid mijn oude mobieltje ook meegenomen.
Toen we terugkwamen, waren de kinderen nog wakker en heb ik nog even met ze kunnen spelen.
Waar ik ook ga en sta, ik word continu gevolgd door kleine Simson, van 4 jaar. Hij is wees, is als baby bij de familie komen wonen en weet niet beter dat dan de ouders van Raja ook zijn ouders zijn. Hij brabbelt de hele tijd in het Tamil tegen me, ook al ben ik maar af en toe in staat te begrijpen wat hij zegt.
Maandag was het 'World Disabled Day' en daarom hadden de kinderen geen lessen. Tijdens één van onze busritten heb ik aan Josephine verteld welke activiteiten ik wilde gaan organiseren. Het leek haar wel leuk om deze maandag de Finding Nemo Day te organiseren. Ik had m eigenlijk wat later in de planning staan, maar waarom ook niet. ’s Ochtends ben ik de benodigde knutselmaterialen, zoals papier en scharen gaan kopen, want de in Nederland verstuurde dozen van Fedex zijn helaas nog niet aangekomen. Na de lunch hebben de kinderen de film Finding Nemo gekeken. In het Engels, Josephine onderbrak de film regelmatig om te vragen wat de kinderen begrepen hadden en om verdere uitleg te geven. Na het eerste deel van de film heb ik de groep in klein groepjes van 5 kinderen verdeeld. Iedere groep kreeg een knutselopdracht met het thema ‘vissen’. De ene groep maakte samen van papier een zee vol met vissen, een andere groep maakte vissen van propjes papier en er weer een andere groep maakte vissen van ballonnen. Ondertussen maakte Ruby (zus van Raja) één muur helemaal blauw met papier, waar we later alle vissen op plakten, zodat we hier nu een mooi door de kinderen gemaakt aquarium hebben. Voor we het wisten was het al 18.00 uur en wilden we het tweede deel van de film bekijken. En ja hoor, toen viel de stroom weer eens uit. We besloten daarom maar om de visspelletjes (kaartspelletje, puzzelspelletje en memory) uit te leggen. In het donker met alleen mijn zaklampje als verlichting speelden de kinderen om de beurt de spelletjes. Was een beetje behelpen en ik was dan ook erg blij toen er na een uur weer stroom was. Al met al kijk ik terug op een super geslaagde dag! De kinderen hebben genoten en ik dus ook.
Vanmorgen heb ik het verhaal van Sinterklaas in verkorte versie samengevat. Vanmiddag wil ik papier gaan kopen, zodat we daarvan voor iedere kind een papieren schoen kunnen maken. Dan gaan we die vanavond zetten en stop ik er voor iedereen een klein cadeautje in. Morgenavond wil ik een cd met Sinterklaasliedjes opzetten en ieder kind van papier een zwarte piet laten maken. Dan trekken we lootjes en mogen ze ieder voor degene die ze hebben getrokken iets positiefs op het zwarte pietje schrijven. Op die manier wil ik ze laten zien dat het leuk is om iets voor een ander te doen zonder iets terug te verwachten en bovendien verdienen de kinderen allemaal wel wat meer zelfvertrouwen, wat ze misschien door de positieve woorden van een ander kind een beetje krijgen.
Ondertussen is het al 14.30 uur en moet ik het papier nog gaan kopen. Ik wilde vanochtend al internetten, maar in het gehele dorp was er geen stroom, vandaar dat ik een paar uur moest wachten en nu ijverig aan het typen ben. In de tussentijd heb ik de kinderen in de pauze vermaakt met een skippiebal en heb ik 6 tafeltennisballetjes met een touwtje opgehangen aan het plafond. Kleine Simson is al enthousiast aan het oefenen en weet al hoe hij zijn batje vast moet houden. Vanaf morgen ga ik de kinderen elke dag een uurtje pingpongles geven. De tafeltennistafels voor JET en Boys Home zijn bijna klaar, ik hoop die voor JET hier volgende week te hebben.

Voor wat betreft het land dat we met de vele opbrengsten van Kindia willen gaan kopen, is het nu wachten totdat het geld op Raja’s rekening staat. Hij is druk bezig met het zoeken naar een goed stuk grond. Vorig jaar had hij al wat, maar toen hadden wij nog niet genoeg geld. Helaas zijn de kosten van grond ondertussen ook gestegen, maar volgens Raja lukt het hem wel om binnenkort iets te vinden. Ik praat veel met hem en Josephine over de toekomst van JET en de activiteiten op korte termijn. Ze beseffen heel goed dat ze in de toekomst hard moeten werken voor meer eigen inkomsten. Josephine heeft een agrarische opleiding gedaan en wil onder andere een groentetuin gaan aanleggen. Zo kunnen ze zelf in het voedsel van de kinderen voorzien en zelfs ook nog wat gaan verkopen. Raja vertelde dat het moeilijk is om hier sponsors te vinden omdat JET in zo’n afgelegen gebied ligt. Ik ga Rajasekar eens vragen of hij hem hiermee niet kan helpen.
Ik ben blij dat ik dit project heb leren kennen. De mensen zijn aardig en ze zijn zo zorgzaam en lief voor de kinderen die allemaal uit families komen die niet voor hun eigen kind willen zorgen omdat ze een handicap hebben. De kinderen zijn ook zo behulpzaam naar elkaar toe. Een aantal van hen kan niet lopen en deze kinderen worden door anderen gedragen en geholpen zonder gezeur. Ze staan allemaal meteen voor elkaar klaar.

Dat was ie dan weer voor vandaag. Afhankelijk van wanneer er stroom is en de computer ook nog eens werkt, zien jullie wel weer een nieuw berichtje verschijnen.

Groetjes, Annemieke

  • 04 December 2007 - 09:35

    Corry:

    Hoi Annemieke
    Als je dit allemaal meemaakt weet je pas hoe verwend wij zijn in Nederland,wat leuk dat jij over sint en piet hebt verteld,wat zullen de kinderen opkijken als er iets in de schoen zit,erg leuk!!
    meidje kijk goed uit en pas goed op jezelf,
    groetjes Corry

  • 04 December 2007 - 15:12

    DJ:

    Lieve kanjer, wat een heerlijk verhaal weer, ik zit aan mijn laptop gekluisterd... Geweldig dat een project als JET zo goed voelt! Het moet toch heerlijk zijn om daar dan zo je hulp te kunnen bieden! Doe de groetjes aan Hans en Sonja en ik wacht ook op hun verslagen.... hihi!

    Liefs, xdjx

  • 04 December 2007 - 15:52

    YM:

    Tjee, meid wat een verslag!!!!
    Geweldig om je mooie verhalen weer te lezen. Probeer je binnenkort even te bellen.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 December 2007 - 16:51

    Sint Ton:

    Hoi Annemieke,
    Jouw verhalen zijn spannender dan die welke in het boek van sinterklaas staan! Jij maakt nog eens wat mee en voor sint is het weer elk jaar hetzelfde. Maar het was "keileuk!!" zoals wij dat hier in ons Brabant zeggen; volgend jaar weer! Aan jouw verslag te zien heb jij het daar ook goed naar je zin en ga je hopelijk nog een heleboel leuke en fijne dingen beleven. Ik blijf naar de reisverslagen uitkijken.

    groeten, Ton

  • 04 December 2007 - 18:25

    Rianne:

    Goed bezig met je verhalen! Ik volg ze letter voor letter, zoals ook vele anderen zullen doen. Heb je al wat meer foto's of is dat te veel gevraagd voor die mooie computers in India? Ik ben benieuwd. Groetjes uit het drukke Eindhoven waarbij een kwartier reizen van huis naar werk met de auto soms al te veel is ;)

  • 05 December 2007 - 13:19

    Arianne:

    Thanks voor je update!! Ik zie uit naar je verdere verhalen. Leuk ook dat je wat met Sinterklaas hebt gedaan! Ik heb net een mailtje van John Louis gehad, volgens de laatste berichten is hij 10, 11 en 12 dec in Nederland...ik ben benieuwd ofdat ik hem nog kan ontmoeten!
    Groetjes Arianne

  • 05 December 2007 - 15:35

    Hans En Sonja:

    Ha Annemiek,
    We komen volgende week wc rollen brengen en..misschien een tafeltennistafel!!

  • 05 December 2007 - 21:28

    Sint Jan:

    Wat een prachtig verhaal,
    mooi geschreven in klare taal,
    We beleven het zo bijna zelf mee,
    en zo te horen ben je er heel tevree,
    Er gaat daar veel gebeuren,
    Door Kindia zal het helemaal kleuren,
    Je geniet, dat is helemaal goed,
    en de kindjes zijn daar vast ook zoet,
    Sint komt daar niet zoals hier,
    Maar ik wens jullie allen toch veel plezier,
    Voor de komende tijd: GENIET
    zonder al te veel verdriet.

  • 06 December 2007 - 12:29

    De Clijne Piet:

    Weer een mooi verhaal zus!!

    De Sinterklaasactie zit er weer op voor dit jaar....weer ongeveer een mooie €600,- verdient!! De actie is weer geslaagd, veel positieve reacties ontvangen! De spullen maar weer voor een jaar op zolder en volgend jaar opnieuw er hard tegenaan! Top-Pieten en top-Sinten hadden we dit jaar!!

    Snapten ze daar in India wat van je verhaal over onze Sinterklaas traditie?

    Geniet er lekker van daar!! K ben weer benieuwd naar je volgende verhaal!!

    Kussie van zussie...de Clijne Piet

  • 06 December 2007 - 12:56

    YM:

    Gisterenavond Harrie Kanters aan de telefoon gehad, met de mededeling, dat John louis 10, 11 en 12 dec in Nederland is. Hij wist nog niet of JL met het vliegtuig of met ander vervoer zou komen en hoeveel tijd hij dus hier in Nederland precies zou doorbrengen. Waarschijnlijk wordt er iets in Amsterdam georganiseerd om hem daar te ontmoeten. Harrie zal contact met ons houden. Prima geregeld allemaal, wat een inzet van allerlei mensen, geweldig.
    Ik houd je op de hoogte.

    Gezellige Sinterklaas gehad hier, verder geen veranderingen of belangrijk nieuws te melden.

    Kijk uit naar volgende mail of ander soort bericht.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 December 2007 - 09:47

    Saskia:

    Hoi Annemieke,
    Leuk dat die kinderen daar zo blij met je zijn!!
    Misschien ga ik dat ook wel ervaren.
    Ik heb ondertussen een vlucht geboekt op 5 januari. Ik ben er nog steeds niet uit of ik naar jou kom of naar Sonja. En na jullie enthousiaste verhalen is het al helemaal moeiljk kiezen.
    Zou jij willen vragen of ze het uberhaupt geen probleem vinden als ik kom?
    Heel veel plezier
    groetjes Saskia

  • 08 December 2007 - 13:57

    Christel Uit België:

    Proficiat Annemieke!
    Wat je doet is zo mooi. De kinderen zullen er veel gelukkiger en dankbaarder om zijn dan onze doetjes die met cadeaus overstelpt worden.
    Alvast een gezegende Kerst (ben je daar dan nog met Kerst?)
    Vele groetjes uit ons regenland!
    Christel en co

  • 10 December 2007 - 18:43

    Fam. Brugmans:

    Dat je steeds weer tijd hebt om van die prachtige verslagen te schrijven! Je schrijft zo levendig, dat wij het hier allemaal voor ons zien.
    Wat doe je prachtig werk, maar vergeet echt jezelf niet!!
    Je mag een timeout nemen voor jezelf om even weer rust te vinden in je lijf en hoofd.

    Groetjes,

    Fam. Brugmans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Kindia groepsreis

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2009

Een vruchtbaar laatste weekje

13 Augustus 2009

India en ik

08 Augustus 2009

Evaluatiedagen

04 Augustus 2009

Veel gereis!

27 Juli 2009

De eerste dagen
Annemieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 83260

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Op naar India - deel 15!

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Anamika in India deel 11

27 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Reis 10!

08 Februari 2014 - 08 Maart 2014

Geertje en Annemieke naar India

15 November 2012 - 14 December 2012

India deel 8!

10 Januari 2011 - 08 Februari 2011

Kindia in beeld 2011

23 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Kindia groepsreis

Landen bezocht: