We zijn op het project Jet!!! - Reisverslag uit Chinna Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu We zijn op het project Jet!!! - Reisverslag uit Chinna Salem, India van Annemieke Broek - WaarBenJij.nu

We zijn op het project Jet!!!

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

16 Februari 2014 | India, Chinna Salem

Vrijdagavond heeft Raja de directeur ons opgehaald van het vliegveld in Chennai. We werden super leuk ontvangen!! Er hingen 2 posters met onze foto’s en een welkomsttekst erop, voor ieder 1. Heel leuk!:) En we kregen ieder een Indiase sjaal om onze nek! We waren heel moe, waardoor we meteen konden slapen.
We verblijven deze weken in het huisje van de familie, die allemaal samen wonen. Echt zo’n lieve familie, zo enorm gastvrij!!!! Eefje een vriendin van Annemieke is daar al 2 weken en is al helemaal ingeburgerd! De familie bestaat uit Raja de directeur van het project. Hij is rond de 32. Zijn vrouw Josephine, een hele lieve gezellig vrouw (28) die probeert Nederlands te leren van ons :) Met 2 lieve kleine kindjes. Zoontje Sam 5 jaar en Susie 2,5 jaar. De zus van Raja, Joy is 27, een hele lieve vrouw die les geeft op het project!! Ze heeft ook een heel lief klein meisje Flora van 2 jaar. De ouders van Raja wonen er ook met het jongere broertje van Raja, Simson. Ook een heel lief kind, 10 jaar.
Zaterdagochtend begon ons ontbijt met al warm eten, zoals rijst enz.. Je went er snel aan! Het is af en toe pittig, maar heel lekker!! Na het ontbijt gingen we dan eindelijk naar het project! Annemieke zat te popelen om weer alle kinderen terug te zien en ik zat vol met nieuwsgierigheid!! Het was zaterdag, dus weekend en daarom geen les, maar de kinderen blijven dan toch op het project. Het was maar een klein stukje rijden en daar stond dan de school, precies zoals op de foto’s en de filmpjes die ik had gezien…
Zo bijzonder om daar al die kinderen te zien staan, zitten. En wat waren ze blij om Annemieke te zien! Annemieke, Annemieke riepen alle kinderen! Ook werd ik heel hartelijk ontvangen, heel erg leuk was dat!!:)
Ze deden al Indiase dansjes voor me, spelletjes. Wat waren ze lief, vriendelijk en enthousiast! En wat me opviel was dat ze ook zo lief zijn voor elkaar, heel bijzonder was dat om te zien! Er stond 1 schommel en de rest waren ze aan het kleuren, andere kleine spelletjes en gezellig kletsen aan het lachen met elkaar! De leeftijden van de kinderen zijn verschillend (basisschool leeftijd) maar ook 3 ouderen kinderen van rond de 18 jaar. Zelfs 1 kindje van 2 jaar, die is pas met zijn zusje en broertje achtergelaten langs de kant van de weg…ja dat is wel even heftig om te horen….gelukkig zijn ze hier op het project terecht gekomen. Echt heel aandoenlijk… Er is 1 oppas voor al die 37 kinderen en die kan er ook niet de hele tijd bij zijn , maar iedereen zorgt daar voor elkaar, dat is zo bijzonder om te zien!!!!! Ze hebben hun eigen taakjes op het project die ze dan ook allemaal keurig moeten uitvoeren, zoals: hun kleertjes wassen, vegen, afwassen, koe melken enz..
We moesten weer gaan, nog boodschappen doen in het dorpje. En we zeiden tot morgen! Sommige kinderen wilden even een knuffel en zwaaide ons gedag. Bye sister riepen de kinderen. Zo spreken ze ons aan met “Sister”.
Toen ik terug was in het huisje hadden we weer heerlijk gegeten en op tijd weer naar bed. De kinderen hadden echt een indruk achter gelaten. Vooral heel mooi om te zien hoe vriendelijk ze met elkaar omgaan en voor elkaar zorgen en hun enthousiasme!
Vandaag zondag zitten we met de hele familie in de auto. De familie ziet er heel mooi uit in hun witte kleding, want ze gaan naar de kerk en ons zetten ze af bij het project.
Zodra we uit de auto stappen worden we weer heel hartelijk ontvangen met hey sister, hey sister. Heel leuk is dat! Al die blije gezichtjes die genieten van onze aandacht. Ook heel leuk dat Eefje, Annemieke en ik samen zijn, zodat we ook echt de aandacht kunnen verdelen aan hun allemaal. Want wat genieten ze daarvan!:) Ze krijgen daar onderwijs, maar wat extra aandacht voor hun als persoon is natuurlijk ook heel prettig! De familie doet echt hun best, maar de persoonlijke aandacht die ze nu krijgen daar genieten ze enorm van. Even een praatje, glimlach, spelletje, dat vinden ze echt heel leuk!!
Omdat ik op mijn school in Nederland vaak spellessen geef had ik een hoop ideeën voor de kinderen hier. En de kinderen vinden dat maar al te leuk hier, dus startte ik met een leuk actief ren memory. Het was een dieren memory en dat vonden ze leuk. Na de uitleg, wat trouwens niet mee viel (was ook even wennen voor mij met zoveel kids en in het Engels) gingen we het proberen. En na een paar keer oefenen ging het steeds beter en vonden ze het heel leuk, ze waren heel enthousiast! Echt super leuk! Er lagen wel overal steentjes, maar dat waren ze gewend en nog wel op hun blote voeten.
Toen een heel leuk spel gedaan met een fietsband, hoe simpel kan het maar hoe leuk!:) En zo het ene spel naar het andere…pff wel best heet in de zon hier in India:)
Oke, even een break kids…. en dan gaan de kinderen weer gezellig met elkaar spelen…ik had 3 spellen gemaakt een soort boter kaas en eieren, het is eigenlijk een Afrikaans spel, ach ja ook leuk voor hier in India. En vooral leuk voor de kinderen die niet kunnen lopen, want die konden niet met alle spellen mee doen, dus nu konden ze dat gezellig doen. En ja dat vonden ze leuk!
Toen werd het tijd voor de dansles. Ook dat was echt super leuk. Ze deden allemaal mee en daar stonden we met zijn allen te dansen op grease lightning, de pinguindans enz…:)
Vanmiddag vonden ze het leuk als ik ze een dans leerde. En daar stonden we in het klaslokaal te dansen en ze pakte de dans allemaal goed op. Binnenkort geven we een optreden op het project!
Het was weer een bijzondere dag met enorm veel indrukken. Hoe blij die kinderen zijn met onze aandacht voor hun en alle spelletjes en dansjes die we vandaag hebben gedaan! Ik vond het af en toe ook heel vermoeiend, maar dat weegt niet af voor al die blije enthousiaste gezichtjes die je ervoor terug krijgt!
Ik ben ook heel benieuwd naar morgen, want dan krijgen de kinderen weer les van Raja en Josephine, het stel waar wij verblijven en van de zus van Raja en van een lerares die daar zelf op school heeft gezeten. Uit dankbaarheid is ze nu daar lerares voor een kleine bijdrage. Eefje gaat morgen ook weer een paar lesjes geven en ik ga Eefje daarbij helpen. En neem natuurlijk ook een kijkje in de andere klassen als dat kan.
Als ze dan klaar zijn met school verheugen de kinderen zich denk ik weer op leuke nieuwe spellen en geef ik weer een paar danslessen.

Het was weer een bijzondere indrukwekkende dag, maar ook best vermoeiend.. Nog even een boekje lezen en dan ons bedje in!:)

• 16 Februari 2014 - 17:54

Annemieke Van Den Broek:

Hoi mensen,

Zojuist weer een berichtje van Geertje geplaatst! Ook ik zal snel een stukje plaatsen!
    Nu eerst wat foto's downloaden.

Liefs, Annemieke

• 16 Februari 2014 - 18:50

Sjoerd En Jeanine:

Wat een prachtige weergave van jullie eerste belevenissen op JET. En al meteen zo actief bezig! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie meteen zo veel voor de kinderen kunnen betekenen. We wensen jullie nog een hele fijne tijd daar!

• 16 Februari 2014 - 19:04

Hans En Sonja:

Hoi Geertje en Annemiek,
    Dat klinkt allemaal heel goed! Wij zijn net naeen lange reis in Pondi aangekomen.Morgen als we telefoon kunnen regelen bellen we jullie even. Veel plezier, succes met je dansles en tot gauw!

• 16 Februari 2014 - 19:30

Wilma:

Hoi Annemieke en Geertje. Wat een warm welkom bij jullie kids. Laat ze maar lekker genieten met spelletjes, dans en vooral van jullie aandacht. Geniet nog en ik geniet van jullie verslag. Groetjes wilma

• 16 Februari 2014 - 19:49

Janny:

Heel erg leuk om nu eens een verslag over Jet door "andermans" ogen te krijgen. Alles is nieuw voor jou, Geertje, dus krijgen we van jou andere informatie dan van Annemieke. Heel erg leuk! Zo ben ik er ook een beetje bij in dat verre India!

• 16 Februari 2014 - 19:51

Ronald En Tanja:

Met een big smile en een traan van ontroering je verslag gelezen....

Mooi hoe leuk, mooi en lief jij (bijna) alles vindt...! We worden er zelf helemaal blij van !! :-)

Maar ook het verhaal vd kindjes, aangrijpend zeker dat verhaal van het kindje dat langs de kant vd weg is gezet... (even slikken!)
    En tevens zo mooi om te lezen hoe blij ze zijn met zo weinig... en om jullie te zien! En dat ze zo lief en behulpzaam zijn naar elkaar...

Mooi en bijzonder werk Sisters !!

Liefs Ronald en tanja

• 16 Februari 2014 - 19:52

Ronald En Tanja:

Ps: ik wil ook de pinguindans leren! :-)

• 16 Februari 2014 - 20:33

Marlies :

Wat een enthousiasme! Super leuk!

• 16 Februari 2014 - 21:28

Dave:

Wat een indrukken zeg...prachtig! Ik wens jullie veel succes en energie toe Geertje en Annemiek. Mensen die relatief zo weinig hebben en zo veel geven. En zeker de kinderen mooi om te lezen 'sisters'. Het enthousiasme straalt er vanaf Geertje, mooi. Kan me zo voorstellen dat het veel energie kost, maar ja dan pit je weer goed.

Stuur wat zon deze kant op.

Tot snel!

• 16 Februari 2014 - 22:15

Harald:

mooi om zo n dubbel dagboek te lezen!
    en op naar de 50.000ste dagboeklezer :-O

veel plezier, succes en groetjes

• 17 Februari 2014 - 08:57

Monique Van Uden:

Mooi verhaal Geertje en daardoor een goed inzicht in de mensen daar en wat voor indruk het heeft gemaakt op je (jullie), heel veel plezier daar op het project en de groetjes aan Annemieke en Eefje,

Groetjes Monique (collega/vriendin van Annemieke)

• 17 Februari 2014 - 19:11

Nettie:

Gaaf Geertje! Wat doe je leuk en lief met de kinderen. Ontroerende plaatjes ook.

• 17 Februari 2014 - 19:39

Albert Latijnhouwers:

Geertje, het ziet er allemaal keileuk en aangrijpend uit; ben trots op je.
    Pap

• 17 Februari 2014 - 20:00

Amanda En Pieter:

Ha die lieve Gert,

Volgens mij zijn er al veel kindertjes verliefd op jou… en andersom natuurlijk! In mijn gedachte hoor ik je uitbundig praten over hoe lief, leuk, stralend en grappig je schatten zijn. "Oh Aman…..!!!!" De foto's spreken boekdelen…alsof je nooit ergens anders bent geweest. Wat zal het je veel brengen. Dikke, dikke kus en knuffel knuffel knuffel je hartsvriendin

• 19 Februari 2014 - 19:34

Francis:

Oh, Geertje wat super allemaal. En wat zul jij genieten. Door je enthousiame win je zoveel harten. Ik ben ook ontzettend trots op jou. super knuffel. Francis